Начало Здраве Топ 5 храни за сърцето

Топ 5 храни за сърцето

Здраве

При днешния начин на живот  е особено удобно и не отнема време да похарчим няколко лева на павильончето за дюнери и тостери, отколкото да си направим читава вечеря. В света на Биг Мак, KFC и сладкарница „Неделя”, кой би искал да яде спанак и зеле? В резултат на това нашите мазни диети са довели след себе си епидемия от сърдечни болести, като България е сред челните места в Европа. За наша радост, учените са работили усърдно и са установили, че някои храни са особено полезни за добрата работа на сърцето. Ето списъка с храни, които трябва да включвате редовно в менюто си:

 

Овесени ядки

Овесените ядки принадлежат към групата на пълнозърнестите храни. Пълнозърнестите храни съдържат цели зърна, за разлика от рафинираните храни, които са били обработени за да се премахнат триците и кълновете. Освен, че този процес помага за по-голямата трайност на продуктите по рафтовете на магазините, той също много полезни вещества, като витамините В и Е, фибрите и антиоксидантите. Овесените ядки, особени тези, в сутрешната ви овесена каша, съдържат разтворими фибри, които намаляват количеството на холестерола в кръвта. Това е важно за намаляване на риска от сърдечни удари. Някои проучвания, при които хора са приемали ежедневно овесени ядки, показват намаляване на холестерола с 18%.

Нещо повече, пълнозърнестите храни имат нисък гликемичен индекс, което е критерий за това, колко определена храна вдига нивото на кръвната захар. Храните с нисък гликемичен индекс имат ясно здравословно предимство, особено в превенцията на диабет. Следващия път когато се чудите какво да закусвате, не се колебайте и изберете овесените ядки.

Червено вино

Консумирано в умерени количества (100мл. до 200мл.), червеното вино защитава сърцето. Този ефект идва наличието на антиоксиданти в червеното вино, особено ресвератрол. Ресвератрола може да се открие в екстракт от грозде, като той има няколко ползотворни ефекта върху сърцето, в това число намаляване, както на лошия, така и на общия холестерол в организма. Нещо повече, ресветатрола, както и други полифеноли, намиращи се в червеното вино е доказано, че намаляват тромбовете в кръвта, като блокират определен компонент в кръвта, който ги причинява. Подобно на действието на аспирина, който един от главните начини за предпазване от сърдечни удари, червеното вино също е отличен начин за предпазване на сърцето.

Скорошни научни изследвания показват, че червеното вино има способността да релаксира артериите, като по този начин намалява кръвното налягане, разбира се става въпрос за не повече от една чаша вино.

Спанак

Спанакът и други листни зеленчуци съдържат фолиева киселина, позната също като витамин В9. Въпреки, че фолиевата киселина е най-вече известна с това, че при недостиг причинява увреждане на плода при бременност, нови проучвания са открили, че фолиевата киселина може да помага за превенцията на сърдечни болести, като намалява нивата на циркулиращия в кръвта хомоцистеин. Високите нива на хомоцистеин повишават риска от сърдечни удари, заради това, повишаването на дневното количество храни, съдържащи фолиева киселина може да намали вероятността от сърдечносъдови болести.

Като цяло, диета богата на плодове и зеленчуци може значително да повлияе на намаляване високото кръвно налагане, което е основен риск за проблеми със сърцето.

Бадеми

Бадемите и други ядки са богат източник на моно и мононенаситени мазнини, които не само, че могат да намалят общото количество холестерол, но също да увеличат количеството на добрия HDL холестерол. Бадемите също така съдържат фитостероли, които са естествени стероиди, намиращи се в растенията. Фитостеролите блокират усвояването на всички видове мазнини в чревния тракт. Установено е, че храни, съдържащи поне 0.4 грама фитостероли на порция храна два пъти дневно намаля мазнините и холестерола, което от своя стана намаля риска от сърдечни болести. Друго проучване показва, че при диета богата на ядки риска от хронични сърдечни болести е намалял с 35%.

Едно от недостатъците на бадемите е високото им съдържание на калории, затова е добре да се ограничавате до една шепа на ден.

Сьомга

Научно е доказано, че сьомгата и други риби са особено полезни за сърцето. Активното вещество в сьомгата са Омега-3 мастните киселини. Омега-3 мастните киселини намалят риска от хронични сърдечни болести по няколко начина, като това включва намаляване на кръвното налягане, намален риск от образуване на тромби и предпазване от натрупване на плака по стените на кръвоносните съдове. Проучване в Холандия, което продължило над 20 години показало ясно зависимостта между консумирането на риба и намалените случаи на хронични сърдечни заболявания. Достатъчно е само едно или две порции риба на седмица и риска за сърдечно болести ще намалее с 30%.

 

Може да прочетете и статията ни Топ 10 храни за мозъка.



Добави коментар


Защитен код
Обнови

Реклама
Анкета
Оправяте ли си леглото сутрин?